Meer informatie over onze trainingen of opleidingen 038 467 7200

Contact

Omschrijving

In de huidige tijd krijgen dienstverleners meer en meer te maken met de gevolgen van het wegvallen van de traditionele gezagsverhoudingen, spanningen in de samenleving, verscherping van de wet- en regelgeving en culturele en religieuze diversiteit. De spanningen die dit met zich meebrengt zijn in een aantal gevallen een bron voor agressief gedrag.

In deze eendaagse training omgaan met agressie en emotie komen de verschillende soorten agressie aan bod zoals frustratie, manipulatie, fysieke agressie en bedreiging. Het geeft je de handvatten om agressief gedrag vroegtijdig te herkennen, te de-escaleren en gedrag te begrenzen door op de juiste wijze te reageren. Hierdoor krijgen je (nog) meer zelfvertrouwen in het voeren van deze lastige gesprekken.

Programma

In de ochtend starten we met kennismaken en wordt aan de deelnemers gevraagd wat de eigen kwaliteiten zijn in relatie tot communicatie en agressie en welk klantgedrag als lastig wordt ervaren. Deze inbreng in combinatie met casuïstiek uit de praktijk van de deelnemers, is input voor het rollenspel in de middag.

Na de introductie gaan de deelnemers en de trainer in gesprek over de actualiteit en de steeds groter wordende rol die agressief gedrag in onze samenleving inneemt. Er wordt gekeken naar de heftige emotionele reactie die agressie op jou als mens kan hebben. Vanuit de neuropsychologie en de menselijke evolutie wordt uitgelegd waarom de vecht-, vlucht- en bevriesreactie die we hebben op stress, te verklaren is en heel normaal is.

Hierna wordt geoefend met enkele stressmanagement-technieken, die ook door Olympische sporters worden aangeleerd om stress behapbaar te maken. Ook wordt er uitleg gegeven over de stoplichtmethode en het ABCD model, dit zijn hulpmiddelen bij het herkennen, hanteren, stellen van grenzen en mogelijk voorkomen van agressie.

In de middag is er ruimte om te oefenen met de methodieken uit de ochtend, toegepast op de casuïstiek van de deelnemers met inzet van een trainingsacteur. Deelnemers worden uitgenodigd om te oefenen.
Als je een lastig gesprek gaat voeren met de acteur geeft je als deelnemer aan of je met een milde, gemiddelde of pittige casus aan de slag wilt. Je kunt altijd en op elk moment gebruik maken van een time out, voor als je het even niet meer weet.

Nabootsen praktijk
Oefenen met agressie zorgt ervoor dat je weerbaarder bent tijdens een echt lastig gesprek. Daarnaast is aangetoond dat als je uitvalt naar aanleiding van agressie je herstel korter is ten opzichte van mensen die niet hebben geoefend met het omgaan met agressie. Hierbij geldt, hoe realistischer de oefening hoe groter het resultaat. In overleg met de deelnemers zorgen we daarom voor een realistische nabootsing van de praktijk. We maken daarom bij voorkeur gebruik van casuïstiek uit jouw praktijk.

Doelgroep

De training is bestemd voor professionals in contact met klanten die in de dagelijkse praktijk beter willen leren omgaan met agressie.

Resultaat

Aan het eind van deze training ken je de verschillende soorten vormen van agressie. Je bent in staat deze te herkennen en kan verschillende technieken toepassen om gespannen situaties en agressief gedrag te de-escaleren en te begrenzen. Ook leer je je eigen reacties op emoties en agressie kennen en te beïnvloeden.

Kosten

Het inschrijfgeld voor de cursus Training omgaan met emotie en agressie bedraagt € 495,00

Locatie & Data

  • Maandag 8 april 2024 , van 10.00 tot 16.30 uur, te BCN Zwolle
  • Donderdag 7 november 2024 , van 10.00 tot 16.30 uur, te Wyzer Utrecht
Inschrijven

Cursus ID: 99.004

Opleidingsagenda

  1. Training omgaan met emotie en agressie Maandag 8 april 2024 10.00 - 16.30 uur BCN Zwolle € 495,00 Inschrijven
  2. Training omgaan met emotie en agressie Donderdag 7 november 2024 10.00 - 16.30 uur Wyzer Utrecht € 495,00 Inschrijven